Geef uw bedrijf een persoonlijk karakter

Eén van de verleidingsprincipes van Robert Cialdini, hoogleraar Psychologie aan de universiteit van Arizona, is sympathie. Mensen zijn eerder geneigd om zaken met u te doen als u overkomt als een sympathiek bedrijf. 

Hoe kunt u sympathiek overkomen?

Sympathiek overkomen is makkelijker dan dat u denkt. Het kan zelfs gepaard gaan met een optimalisatieslag in  uw bedrijfsprocessen. Vandaag ga ik u leren hoe u sympathiek over kunt komen door middel van een Social Media support kanaal.

Geef uw fouten toe

Wat is er nu sympathieker dan een bedrijf dat open en bloot zijn fouten toegeeft en een gepaste oplossing biedt, zich kwetsbaar op waardoor het bedrijf sympathiek overkomt en een professionele afhandeling biedt die iedereen kan waarderen. Van dit effect wordt inmiddels door de meeste multinationals, die actief aanwezig zijn op Social Media, gebruik gemaakt. Hieronder een aantal voorbeelden (Naam en profielfoto’s zijn gecensureerd):

Microsoft support ontvangt een zeer positieve reactie na het helpen van een volger. Waar de volger een halfuur geleden nog achter de computer zat te balen, beveelt ze Microsoft nu aan haar gehele netwerk aan. Dat is resultaat!

Logitech pakt het minder goed aan. In plaats van zelf research doen naar een gepast antwoord, wordt de bezoeker doorgestuurd naar het forum. Dat zal het derde supportkanaal zijn die de bezoeker moet doorspitten. Ik vermoed niet dat hij erop in is gegaan. Op naar de concurrent!

Geen woorden maar daden aanpak van Sony Support. Direct actie ondernomen en doorverwezen naar de juiste persoon. Reken maar dat dit een meerwaarde levert voor de merkbeleving van de volger en van de mensen die dit lezen.

De voordelen van een Social Media supportkanaal

Zoals u hierboven in de voorbeelden ziet kan een Social Media supportkanaal een grote meerwaarde leveren aan de merkbeleving van uw product of dienst. Door correct en oplossinggericht uw klanten online te helpen, zullen de klanten en volgers van uw klanten u een sympathiek bedrijf vinden.

Let wel op, pak het goed aan en stuur geen reacties zoals Logitech. De klant moet namelijk wel echt geholpen worden en niet nog verder zinken in support fora’s. Dan verliest u klanten en potentiële klanten.

Tot slot

Laat hieronder een reactie achter als u nog vragen heeft naar aanleiding van dit artikel. Volg mij nu op de verschillende Social Media en blijf op de hoogte!

Advertenties

Over christiaanpol

Social Media, Usability en Zoekmachine marketing volgen? Bekijk dan nu mijn WordPress artikelen.
Dit bericht werd geplaatst in Social Media en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s